Acronim: STRATTON
Program 2 : Programul 2- Creşterea competitivitǎţii economiei româneşti prin cercetare, dezvoltare şi inovare
Subprogram 2.1: – Competitivitate prin cercetare, dezvoltare şi inovare
Tip proiect: Proiect experimental – demonstrativ
Autoritatea contractantă: UEFISCDI
Numar contract: 729/2022
PREZENTARE PROIECT
Petrolul deversat reprezintă o resursă de materie prima extrem de prețioasă, care, printr-o procesare eficientă, poate fi reintrodus ȋn lanțul valoric economic. In acest context, fracțiunile petroliere pot fi colectate prin diverse mijloace și transportate de la locul deversarii in zone special amenajate in scopul aplicarii de tratamente specifice in vederea reprocesarii.
Gestionarea complexității problemei, prin maximizarea constrȃngerilor contextuale, au reprezentat punctul de plecare al proiectului. Modelarea multiscalară a materialului compozit, CAD-CAE pentru modelul virtual, experimentarile ȋn condiții de laborator, (analiza de seakeeping), au permis validarea Modelului Demonstrativ, precum și a tehnologiilor textile și digitale de proiectare, realizare și dezvoltare ale acestuia, atingȃndu-se un nivel de maturitate tehnologica TRL 4.
Suplimentar fata de obligatiile contractuale, experienta incontestabila si daruirea exemplara a specialistilor din INCDTP a pavat drumul spre verificarea comportarii MD – UNIR in mediul relevant (componenta prototipului Beta), specific TRL 5. Astfel, Modelul Demonstrativ a fost testat si in conditii reale de utilizare (timp de 3 ore, adancime maxima 1.8 m, temperatura 37°C), la riviera.
Recunoasterea internationala a rezultatelor de excelenta obtinute a devenit clara, odata cu participarea la Expozitia Internationala INVENTCOR, editia a V-a, 04 – 06.04.2024, Deva, Romania, unde Proiectul 729PED/2022, cod PN-III-P2-2.1-PED-2021-1378 / STRATTON a obtinut „SPECIAL AWARD” al evenimentului. |
Coordonator | Institutul Naţional de Cercetare-Dezvoltare pentru Textile şi Pielărie - INCDTP | |
Partener 1 | Universitatea din Petroșani – UPET | |
Partener 2 | Societatea CONDOR SA Bucuresti | |
Valoare proiect: 660.795 lei
Perioada de implementare: 21.06.2022 – 21.06.2024
Rezumat:
În transportul maritim, riscurile care duc la dezastre pot fi: asociate mării și pericolelor acesteia, legate de starea navei și competența membrilor echipajului,
de transportul produselor chimice periculoase, a deșeurilor nucleare sau pot fi datorate utilizării navelor și submarinelor cu propulsie nucleară sau echipate cu armament nuclear. Consecințele
dezastrelor marine afectează mediul, sănătatea și economia.
Una dintre cele mai evidente forme de deteriorare a mediului acvatic este poluarea cu petrol. Deversările de petrol se pot datora eliberarii de țiței din cisterne,
platforme offshore, platforme și puțuri de foraj, precum și deversării de produse petroliere și subproduse ale acestora.
Proiectul STRATTON urmărește o abordare inovatoare și propune un model demonstrativ de unitate navala de intervenție rapidă realizată dintr-un compozit complex armat cu structura textilă țesută,
cu caracteristici high-tech impuse de condițiile complexe de utilizare in mare deschisă, in scopul maximizării eficienței intervenției în caz de dezastre.
Unitatea navală de intervenție rapidă este utilizată atât pentru depozitarea pe verticală (la țărm) cat și pentru transportul pe orizontală
a amestecului apa – hidrocarburi recuperat în caz de dezastre din habitatul acvatic (marin și de apa dulce).
Strategia STRATTON pentru realizarea unui model demonstrativ se va baza pe abordarea unei dezvotări incrementale. Experimențele complexe de laborator
vor permite validarea modelului experimental – la sfarșitul proiectului – un nivel 4 de maturitate tehnologica (TRL4) pentru modelul demonstrativ și
tehnologiile conexe. Cu alte cuvinte, gestionarea complexității prin maximizarea constrângerilor contextuale vor fi punctul de plecare
pentru proiectul STRATTON.
OBICTIVELE SPECIFICE ALE PARTENERIATULUI