logo incdtp 8cm 600dpi

Institutul National de Cercetare-Dezvoltare

pentru Textile si Pielarie Bucuresti

header

„Clusterul” - concentrare geografică care cuprinde o masă eterogena de actori: companii si institutii aflate in interconexiune si care se manifesta intr-un anumit sector/domeniu de activitate”. Conform profesorului Michael Porter, clusterele cuprind un grup de industrii inrudite si alte entitati importante din punct de vedere al concurentei şi sunt caracterizate de potentialul ridicat de:

  • a furnizorilor specializaţi (input-uri specializate: componente, masini si servicii, sau infrastructura specializata);
  • dintr-un bazin de forţă de muncă, şi cu acces mare la informaţii.

„De multe ori, clusterele se extind in aval catre diverse canale de distributie si clienti si lateral catre producatori de produse complementare si catre industrii inrudite prin calificari, tehnologii sau input-uri comune. In interiorul clusterelor pot fi intalnite organisme guvernamentale sau institutii de invatamant, furnizori de instruire profesionala si patronate care asigura instruire specializata, educatie informatie, cercetare si suport tehnic”.

"Clusterul inovator - grupare de întreprinderi independente: start-up-uri inovatoare, întreprinderi mici, mijlocii și mari, precum și organizații de cercetare, care operează într-un anumit sector și regiune și care are ca scop stimularea activității inovatoare prin promovarea interacțiunilor intensive, prin împărţirea de facilităţi, prin schimbul de cunoştinţe şi expertiză, astfel, contribuind în mod eficient la transferul de tehnologie, la crearea de rețele și diseminarea de informații între întreprinderile din cluster".

Clusterul regional inovativ constituie un pas superior deoarece asigura cresterea economica la nivel regional si national prin intercorelarea firmelor componente ale clusterului la un nivel ridicat, conducandu-le spre functionarea intr-un sistem integrat.

 "Polul de competitivitate - un cluster inovativ regional cu vocatie nationala si internationala sau o retea de clustere, care cuprinde asociatii de intreprinderi, centre de cercetare si institutii de formare, universitati, administratii publice angajate in demersul de parteneriat, pentru a pune in valoare o strategie comuna de dezvoltare. Aceasta strategie este destinata degajarii de sinergii in jurul proiectelor inovative create in comun pentru una sau mai multe piete. Se considera, asadar, ca polul are o structura completa „triple helix” (autoritati - R&D -  industrie) sau „four clover” (la care se adauga o organizatie catalizator)”.

Politica de cluster

Clusterele au potential de a crea ecosisteme favorabile inovarii pentru intarirea grupurilor de IMM-uri in care nevoile acestora sa fie mai bine exploatate, ca mijloc de promovare a cresterii economice. Firmele integrate in clustere sunt mult mai competitive, mai inovative şi cooperează mai mult decât cele singulare. Obiectivele clusterelor naţionale în domeniul textile-confecţii se aliniază obiectivului strategic al dezvoltarii sectorului textil din Romania, acela de crestere a competitivitatii produselor in conditiile economiei de piata, cu costuri materiale si sociale minime si eficienta maxima.

La baza politicilor specifice clusterelor stau mai multe aspecte:

• proximitatea spațială;

• masa critica;

• poziția în ciclul de viață al clusterului;

• dinamica și legăturile din cadrul clusterelor (nevoia de cooperare şi consolidare a acesteia, la toate nivelurile).

Acasa

Pentru cresterea indicatorilor economici, intreprinderile de textile-confectii au nevoie de sprijin si informari, de strategii comune de dezvoltare, de accesarea comuna a fondurilor europene, deziderate ce sunt atinse prin formarea clusterelor. Se apreciaza ca beneficiile economice pe care le genereaza clusterele servesc atat membrilor clusterului, cat si interesului public, deoarece eficienta, nivelul de inovatie si de formare profesionala atinge cote superioare. Astfel, clusterele sunt percepute ca o cale de succes in lumea actuala dominata de schimbare.

 In sustinerea necesitatii sprijinirii clusterelor in elaborarea planurilor de actiune si a strategiilor, se mentioneaza faptul ca integrarea unei organizatii intr-o structura de tip cluster, permite acesteia elaborarea si dezvoltarea unui nou tip de strategie, prin comparatie cu strategiile clasice (Figura 1). Se impune ca strategiile noi de dezvoltare ale clusterelor sa aiba caracteristici diferite fata de strategiile pentru dezvoltarile curente. Astfel, in timp ce strategiile pentru dezvoltarile curente sunt defensive, ele raspunzand diverselor crize si promovand eficienta (imbunatatesc infrastructura, scad costurile etc), strategiile clusterelor sunt ofensive, conducand la crearea de noi avantaje si promoveaza inovarea, fiind orientate spre noi segmente ale lantului valorii si spre noi afaceri.

Totodata, in timp ce strategiile de succes pentru dezvoltarile curente formeaza companii puternice, ca suport pentru companiile locale, strategiile de dezvoltare ale clusterelor transforma punctele forte curente in competente fundamentale si formeaza clustere puternice. Strategiile pentru dezvoltari curente celebreaza rezultatele antreprenoriale (consemnand mandrie pentru activitatile antreprenoriale), in timp ce strategia clusterelor pr

omoveaza noi intreprinzatori (dezvolta relatiile dintre industrie, cercetare si comunitatea de afaceri). In acelasi timp, strategiile pentru dezvoltari curente stipuleaza imbunatatiri incrementale (imbunatatesc eficienta), iar clusterele creaza noi strategii.